Wednesday, December 22, 2010

Mijn derde arm: the Magic Arm

Eén van mijn favoriete hulpstukken is Manfrotto's Magic Arm. (ik heb er één gekocht zonder quickrelease plate, rond de 85,- )Dit ding is veelzijdig, flexibel en waanzinnig goed gebouwd. Je kunt er camera's aan bevestigen (ik heb er mijn Sony Z1 aan gehangen maar de EX1 zou ook probleemloos kunnen), lampen, microfoons, noem maar op. Het enige wat je nodig hebt is een goed ankerpunt: een tafel, een stoel of een balk aan het plafond bijvoorbeeld.

Nog niet zo lang geleden nam ik in mijn eentje met 3 camera's een concert annex dansregistratie op: de Canon HV20 op het statief, (medium-close op een rij trommels) de Z1 hangend middels de Magic Arm aan een stalen balk achterin de zaal (totaalshot) en ik bediende de EX1 vanaf statief.(close shots van gezichten, details, pans)
Het totaalshot is een lifesaver op zo'n dag. De HV20 stond onbemand, kwetsbaar en kon alleen zo opgesteld dat er mogelijk iemand het shot zou blokkeren. De EX1 is in beweging, zoekende, dus het enige shot waar je altijd op kan terugvallen is het totaal. Vanaf een statief was niet mogelijk in die kleine zaal en bovendien riskant: als iemand er tegenaan loopt... De Z1 had een prachtig, ongehinderd overzicht. De Magic Arm saved the day!

No comments:

Post a Comment