Thursday, December 16, 2010

Bevroren vingers weigeren dienst

(de ideale handschoenen voor camera, licht en geluid)

Ik stond van de week op een oud marineschip te draaien en de kou sneed als een scherp mes door mijn ledematen. Ik had een goeie, winddichte jas, een dikke muts en een paar warme, hoge wandelschoenen. So far, so good. Ik had ook een paar leren handschoenen bij me, maar als je een camera moet bedienen, kun je die net zo goed thuis laten. Iedereen die in dit weer moet draaien, weet het: binnen luttele minuten heb je vijf bevroren vleesstompjes als vingers.

Nu had ik onlangs iemand gezien die een soort wanten had waarbij je de vingers vrij kon maken. Hij vond dat erg prettig voor het bedienen van z'n iPhone. Als de telefoon ging, vouwde hij de bovenste helft van de wanten naar achter en transformeerde het geheel tot een soort fietshandschoen waardoor hij gemakkelijk met z'n vingers over z'n touchscreen kon strijken. Na het gesprek vouwde hij de boel weer terug en voila- geen gehannes met handschoenen uit, handschoenen aan.(bovendien heb je een razendsnelle handelingssnelheid; hoe vaak heb je niet nét dat telefoontje gemist omdat je zat te klooien met je handschoenen- kan je zó een opdracht kosten.)
Aangezien er nog wat meer buitenopnamen in het vooruitzicht staan en mijn vingers onverzekerd zijn, ben ik vandaag langs Bever Zwerfsport gegaan en heb er voor 16,95 een paar 'wantschoenen' (zelf bedachte term, even deponeren morgen) aangeschaft.Geweldig! Het zijn Thinsulates, gemaakt van fleece en kunststof en ze zijn nog warmer dan m'n leren legerhandschoenen. Er was ook een duurdere uitvoering van 35,- die winddicht waren en waarvan je de duim ook kon vrijmaken. Dat geloof ik dan wel. De keren dat ik achterop een motorfiets draai of uit een helicopter hang, zijn op de vingers van één van mijn warme handen te tellen.
Update: ik heb vanochtend in de sneeuw wat opnamen gemaakt met mijn 550D en vond het gemis van een bruikbare duim onhandig. Voor gebruik met mijn Sony EX1R zijn de Thinsulates prima, voor het werken met DSLR's adviseer ik de uitvoering met vrije duim.

Frostbite: zeg maar 'dag' met je handje
Thinsulate Meru
                                                          

Een gelukkige hand

No comments:

Post a Comment