Wednesday, December 1, 2010

Mijn apparatuur: Sony EX1 R

Mijn trots, steun en toeverlaat. Elke (semi-)professional kent hem inmiddels: de Sony EX1, inmiddels opgevolgd door de EX1R. Begin 2010 heb ik mijn EX1 verkocht en een EX1R gekocht, waarvan de 'R' geloof ik voor 'revised' (gereviseerd) staat. Ze schieten allebei dezelfde prachtige beelden maar de 'R' kan wat meer, zoals DVcam draaien. Er zijn wat ergonomische verbeteringen op de 'R' aangebracht; een paar extra knoppen en handigheidjes.

Mijn ras- en werkpaard: de Sony PMW-EX1 R
Wat maakt de EX1 (R) zo geweldig voor mij? Allereerst de beeldkwaliteit: in vergelijking met andere camera's in deze prijsklasse hebben deze camera's veel grotere beeldchips, waardoor je een veel kortere scherpte-diepte kan bereiken. (en dat kan het beeld veel filmischer en interessanter maken) Progressive video ipv interlaced; ook alweer een stap richting de 'filmlook'. Verder: ik stapte over van het draaien op tape naar het draaien op flash-kaarten. Nooit meer gedoe met bandjes (@!X**!! nog maar 1 tape!), geen bewegende onderdelen, full HD, slow motion en fast motion- en nog veel meer. Dit rijtje alleen was voldoende om deze camera aan te schaffen, naast de Sony HVR-Z1U die ik al had.
Ik heb de EX1 aangeschaft toen ik bijna 2 jaar geleden aan een documentaire begon: www.iaminnocent.org. Full HD komt echt tot z'n recht op een bioscoopscherm, waar de film oa te zien zal zijn. Inmiddels gebruik ik de EX1 voor bijna al mijn commerciƫle opdrachten.

Hier een clip die ik met de EX1 gedraaid heb:

Boxer Innocent & rapper Winne from Imagine Video on Vimeo.

No comments:

Post a Comment