Thursday, December 2, 2010

Mijn apparatuur: Canon 550D

Mijn laatste camera-aankoop en wat voor één. Een zeer betaalbare digitale spiegelreflexcamera die Full HD video opneemt en de mogelijkheid biedt om een externe microfoon aan te sluiten. Voor mij was dit de aanleiding om te gaan experimenteren met video opnemen met een DSLR-camera (digitale spiegelreflex-camera).
Ik heb ervoor gekozen om een losse body te kopen en heb ondertussen drie lenzen erbij gekocht. Wat een camera! Erg goed bij weinig licht en zeer korte scherpte-diepte. Werken met deze camera is een avontuur.: spannend, verrassend, indrukwekkend. Spannend omdat er van alles mis kan gaan en deze camera niet gemaakt is voor video-opnamen maar voor fotografie. Handmatig focussen is lastig, rondlopen en bedienen tegelijk is bijna onmogelijk en onboard audio is onbruikbaar. Verrassend omdat je resultaten krijgt die vroeger alleen met onbetaalbare filmcamera's waren te realiseren. Indrukwekkend vanwege de prachtige, filmische beelden.
Opeens ben ik me nu ook aan het verdiepen in lenzen. Oude lenzen uit het analoge tijdperk blijken opeens geweldig goed te werken voor video. En het mooiste is: ze zijn maar een fractie van de prijs van nieuwe, digitale lenzen! Zo heb ik bv onlangs voor 65 euro inclusief verzendkosten een 35 jaar oude lens uit Amerika laten opsturen. In de jaren zeventig zijn met deze  lens duizenden reclamefoto’s gemaakt, vertelde de verkoper mij, een bejaarde man uit Wisconsin, USA. Zoals ik zei: het werken met deze camera is een avontuur en dit is pas het begin.

No comments:

Post a Comment