Friday, December 17, 2010

goedkope 3' LCD viewfinder voor DSLR's

Fotocamera's zijn niet ontworpen voor videowerk en één van de lastigste zaken met videowerk op een DSLR is focussen. Voor het echte 'critical focus' werk met een DSLR, heb je gewoon een viewfinder nodig met een behoorlijke vergrotingsfactor, of een monitor. Ik heb veel zitten zoeken naar een betaalbare viewfinder en had al een LCDVF besteld voor rond de 130,- toen ik op eBay een zeer vergelijkbare 'kopie' vond voor rond de 55,- , die bovendien redelijk goeie reviews kreeg. Ik heb snel mijn bestelling geannuleerd en de kloon besteld.

Ik kan hem niet vergelijken met de LCDVF maar de 'Meike-VF100' zoals ie op de verpakking stond beschreven, voelt niet als een goedkoop ding aan. Hij komt met een zacht doch stevig opbergtasje en twee metalen frames, waarvan één reserve. Attent. (of ze wisten dat ze zo waardeloos waren dat ze gelijk maar 2 mee gaven. Kan ook.) De frames moet je met plakstickers tegen het LCD screen van je camera plakken en daar klikt de Meike VF dan middels magneetjes aan vast. Dat werkt redelijk, maar ik ben er niet stuk van. De magneten zijn niet heel sterk en een klein tikje is voldoende om ze te laten vallen. Daarbij moet je het frame echt heel goed aan je LCD schermpje plakken -wat ik kennelijk niet gedaan had- en het hele frame viel er al snel af. (Ik hoorde van iemand die er een nacht een boek op had gelegd en die bleef wel goed zitten.) Een nadeel aan het frame/de VF is dat hij iets kleiner is dan het LCD scherm op mijn 550D, maar dat is niet onoverkomelijk.
Op zich werkt het apparaat wel, de viewer biedt een prettige vergroting en qua focussen is het een enorme verbetering. Maar het blijft een gammele constructie, zowel door het plakframe als de magneten. Er schijnt ook een nieuwe uitvoering te zijn van deze viewfinder (onder een andere naam) met mogelijk betere magneten.
Voor het geld vind ik het een acceptabel ding, maar het is zeker geen waardevaste investering.

No comments:

Post a Comment