Monday, December 27, 2010

Budget DSLR-lens: Tamron SP 17-50 mm F2.8 VC



Dit is een geweldige allround zoomlens met stabilisatie. Lichtgevoelig, goed gebouwd en qua prijs/kwaliteit eigenlijk onverslaanbaar. Omdat het een digitale lens is met autofocus en electronische diafragma, is deze lens zowel voor video als foto zeer geschikt. (probeer alleen niet op autofocus video te draaien, maar dat geldt eigenlijk voor alle DSLR's, ongeacht de lens. Overigens draai ik met mijn EX1 ook nooit op autofocus.)

Ik kan geen technische review geven: ik bespreek de lens puur op gebruikerservaringen. Qua kleuren, scherpte en lichtgevoeligheid scoort ie wat mij betreft een dikke voldoende. Video ziet er geweldig uit- en foto's ook. Hij is nu al te koop voor rond de 300,- Dit is voor veel mensen best wel een uitgave maar voor een lens heel weinig geld. Zoals Philip Bloom altijd zegt: camera's komen en gaan, maar een goeie lens gaat een leven lang mee.
Er wordt gezegd dat deze lens een beetje soft is en last heeft van vignetting. Ik denk naarmate je meer van lenzen af weet en meer lenzen gebruikt hebt, je ook veel kritischer wordt en hieraan gaat storen. Ik doe dat (voorlopig) niet. Voor een beginnend DSLR-er is dit denk ik een heel goede koop.

No comments:

Post a Comment