Tuesday, December 28, 2010

7' videomonitor: Lilliput met HDMI/XGA aansluiting

Als je een beetje professioneel wilt werken met DSLR's heb je een hele goeie LCD viewfinder nodig, een externe monitor of een andere oplossing waardoor je op een praktische manier kunt focussen. Ik heb een LCD viewfinder maar ben niet gek van het systeem van de magneetjes waarmee die op z'n plek gehouden moet worden.
Een monitor is voor mij voorlopig een betere en betaalbare oplossing. Ook al omdat je niet met je gezicht vastgeplakt zit aan de camera (met m'n EX1 draai ik ook alleen met het LCD-schermpje) en je daardoor oog (ogen) hebt voor wat er om je heen gebeurt. Een niet te onderschatten voordeel; als je loopt, bv, of omdat je gewoon meer ziet en interessantere shots kunt maken.


Ik heb gekozen voor de Lilliput 7" HDMI XGA TFT LCD Car Monitor 669GL-70NP/C, een apparaat van 149 dollar. De Lilliput output een signaal van 800x480. Ik was skeptisch over de mogelijkheden om HD scherp te stellen met zo'n lage resolutie maar ik had verhalen gelezen van mensen die er goede ervaringen mee hadden. Mijn eerste indrukken zijn gematigd positief maar ik moet er nog echt mee de hort op. Nu heb ik pas een beetje binnenshuis zitten klooien. Zie hier:


Lilliput monitor on Canon 550D focus test from Filmersblog.nl on Vimeo.

No comments:

Post a Comment