Friday, December 24, 2010

Budget DSLR-lens: Vivitar Series 1, 70-210 mm, F3.5

Je hebt een DSLR body en die relatief kleine aankoop is het begin van een lang traject geld uitgeven. (the story of my life...) Het geldt eigenlijk voor elke camera-aankoop, of het nu een video- of fotocamera is. Het is een uitgangspunt en vandaar kun je de boel configureren, uitbreiden, pimpen zo je wilt.
Ik heb de Canon 550D gekocht en moest daar wat lenzen bij hebben. Betaalbare lenzen, in mijn geval. Dat komt mooi uit want goedkope lenzen voor video-opnamen met een DSLR zijn er in overvloed: oude, analoge lenzen die veelal lagen te verstoffen blijken voor videowerk geweldig te werken.
Met een adapter ring kun je deze lenzen op bijna alle bodies zetten. Je hebt zoom lenzen en prime lenzen. De laatste categorie heeft een vast brandpunt oftewel je kunt er niet mee in- of uitzoomen. Vaak zijn dit heel lichtgevoelige lenzen en dus zeer geschikt voor draaien met weinig licht.
De analoge lenzen hebben geen autofocus en je kunt alleen handmatig het diafragma instellen. Dat maakt ze voor digitaal fotowerk eigenlijk onbruikbaar. Maar voor video is dat juist een voordeel: er is geen videocamera op de wereld die beter -en sneller- kan focussen dan de camera operator. En een handmatig diafragma geeft directe controle over je exposure. Dus de jacht op een analoge lens was geopend.
Als beginners-setje dacht ik -heel simpel- aan een prime wijde lens, een digitale allround zoomlens, en een analoge zoomlens. In de laatste categorie las ik wat aardige dingen over de Vivitar Series 1, 70-210 mm met f3.5 over het hele zoombereik. Spotgoedkoop, veelzijdig en degelijk. Het is een zoomlens en macro lens in één.
Nu heb ik 'm binnen, gekocht van een particulier in de VS voor 65 euro incl verzendkosten, een mooie leren koker, UV-filters en het oorspronkelijke boekje uit 1978! Deze lens heeft een mooie geschiedenis in de reclamefotografie. De verkoper is een bejaarde man die er in de jaren '70 met zijn moeder (!) produkt-fotografie mee deed.
Het is een gigantische lens in verhouding met de body (ik ben niks gewend: denk eens aan sportfotografen) en dat vind ik wel wat onhandig. Ik heb hem al aan de 550 bevestigd en dat voelt een beetje gevaarlijk: alsof is kan afbreken, zo topzwaar is ie. Dit is duidelijk geen lens voor handwerk. Binnenkort wil ik hier wat video mee maken en op de blog plaatsen. Voorlopig kun je hier wat video vinden van de Canon HV20 in combinatie met de Vivitar 70-210.

No comments:

Post a Comment