Wednesday, December 29, 2010

6 microfoons vergeleken (van 25,- tot 340,-)

Door mijn laatste vergelijking tussen de lavaliers van Sennheiser en Giant Squid, was ik benieuwd hoe mijn andere microfoons naast elkaar zouden klinken. Ik heb er hier een aantal liggen, sommigen gebruik ik standaard, zoals mijn cameramic, de AKG SE300 B + CK91 kop en de Sennheiser ME2 die ik altijd voor interviews gebruik met mijn ENG EW100 G2 setje. Maar ik heb ook een Shure SM58, die ik gered heb van de vuilnisbak en een Sony ECM-MS907 met mini-jack (ooit gekocht voor op mijn Canon HV20) en sinds kort heb ik een Zoom H4n.


6 mics compared from Filmersblog.nl on Vimeo.


De AKG en de Shure zijn via XLR aangesloten op de Zoom, de Sennheiser, de Giant Squid en de Sony via mini-jack. De AKG is een omnidirectionele on-camera mic, de Shure een podium mic, de Sony een mic voor interviews icm een klein recordertje of als on-camera mic op een camcorder, de Sennheiser en Giant Squid zijn interview-lavaliers, waarvan de laatste gemaakt voor gebruik met een klein recordertje. De Zoom H4n tenslotte, is natuurlijk geen mic maar, zoals ze zelf zeggen, 'een portable studiootje'. Microfoon en recorder in een. Maar dat is een verhaal apart. Het ging me hier alleen om het geluid van de ingebouwde microfoons.

No comments:

Post a Comment