Wednesday, December 15, 2010

The Art of Battery Maintenance

(oftewel: hoe weet ik dat ik aan het begin van een draaidag niet zonder juice sta)


Batterijen zijn een basisonderdeel van je video gereedschap. Lampjes, zenders, microfoons, zelfs camera’s kunnen geheel op batterijen draaien. Het is dus van essentieel belang dat ze betrouwbaar zijn. Maar hoe weet je dat?
De meeste zekerheid bieden nog altijd niet-oplaadbare batterijen, gewoon vers-uit-de-verpakking Varta’s bijvoorbeeld. Dan weet je zeker dat die vol op lading zijn. Meestal heb ik bij opdrachtwerk voor de zekerheid er 4 of 8 bij me- voor het geval dat. Maar goede oplaadbare batterijen vormen de basis.
Ik heb na mindere ervaringen met diverse oplaadbare batterijen bij deze zaak de goedkoopste Eneloops gekocht, een serie batterijen van fabrikant Sanyo die volgens de brochures 1500x oplaadbaar zijn en na 3 maanden pas 10% van hun energie kwijt zijn. Aanvankelijk had ik 2 x 4 witte Eneloops gekocht maar omdat het tijdens het draaien nog wel eens hectisch kan worden, kun je in de drukte vergeten welk setje nu het laatst gebruikt was. Dus om extra stress te voorkomen, heb ik 4 x 4 setjes gekleurde Eneloops gekocht. In één klap herken je dan welke je net gebruikt hebt.
Maar met batterijen alleen ben je er nog niet. Ik had een simpele batterijlader maar ik wil met zekerheid weten of mijn batterijen ook werkelijk geladen zijn, hoeveel vermogen ze hebben en hoe ze er na verloop van tijd er aan toe zijn. De zoektocht naar een slimme lader begon. Er was duidelijk één model dat eruit sprong: de Powerex MH-C9000. Een charger-analyzer van rond de 50 euro.

 Ik ben geen groot liefhebber van handleidingen en die van de Powerex is… geen 1,2,3 stappenplan. Laat ik het zo zeggen: Het werd al snel duidelijk dat je alleen al aan het onderhoud van je batterijen een volwaardige studie kunt wijden. De mogelijkheden van dit apparaat zijn indrukwekkend. Maar na een paar sessies met de lader begin ik er al in te komen. Refresh & Analyze, Break-In mode en Battery Rescue Steps zijn begrippen die voor mij geen geheimen meer kennen! 

Je kunt oude, ogenschijnlijk 'rotte batterijen' revitaliseren, nieuwe batterijen optimaliseren, en de echte afdankertjes elimineren. Je kunt laden en ontladen op verschillende sterktes. Voor het laden geldt als vuistregel: hoe sneller je laadt, hoe minder grondig dit gebeurt. Goed laden kost tijd en zorgt dat je batterijen langer meegaan. Maar ook snel laden behoort tot de mogelijkheden.
Dit is een prachtig apparaat dat mij alle informatie en elke functie verschaft waarnaar ik op zoek was- en meer. Binnenkort meer over mijn ervaringen, ook wat betreft de Eneloops.

No comments:

Post a Comment