Wednesday, December 1, 2010

Kopen in Amerika - part 1

Amerika heeft het begrip 'shoppen' uitgevonden en is dan ook shopper's walhalla. De keus is enorm en de prijzen zijn voor Nederlanders vaak heel voordelig. Ik ga bijna jaarlijks op familiebezoek in Amerika en kom altijd terug met jeans, sportkleren en... electronica. Ik kan het niet laten en er is altijd wel iets wat op m'n verlanglijstje staat: een schouderstatief, een portable schijfje, extra accu's. Omdat ik het professioneel nodig heb, heb ik natuurlijk een goed excuus om te kopen. Maar het is gewoon een verslaving.

Over het algemeen krijg je er zeer goeie deals voor electronica, helemaal gezien de gunstige koers van de euro tov de dollar. Vaak scheelt het wel 30-40%. Maar wat als je niet regelmatig naar de VS gaat en toch wil profiteren van de gunstige prijzen? Je kunt natuurlijk via het web in Amerika bestellen maar voor een videocamera geldt een importheffing van 14% en BTW van 19%. Die BTW krijg je als bedrijf terug maar die 14% niet. Dit, bovenop de verzendkosten, maken de aankoop toch een stuk minder aantrekkelijk.
Als je koopt in het buitenland, krijg je geen NL garantie. Ik weet dat cameramensen over het algemeen de zekerheid willen dat ze naar een bedrijf kunnen rijden als er iets is met de camera en dat dan gelijk netjes wordt opgelost. Daar willen ze ook voor betalen en dat kan ik me heel goed voorstellen.
Voor mij ligt dat anders: ik heb meerdere camera's en ben niet elke dag op pad met m'n apparatuur.
Voor mij is 1000,- tot 1500,- korting op een camera van 6000 euro teveel voordeel om te laten liggen. Dus ik koop in Amerika en heb daar goeie ervaringen mee. Een paar jaar geleden bestelde ik op maandag een camera en stond er op woensdag een man met een grote doos aan de deur?! Ik kon m'n ogen niet geloven. Yeehaw!

(Binnenkort meer info en tips over dit onderwerp in Kopen in Amerika - part 2)

No comments:

Post a Comment