Monday, February 14, 2011

XDCAM EX camera's accepteren alle kaarten?

De mooiste vondsten komen vaak door toeval. Zonlicht viel op een glas en het viel iemand op dat het licht zich splitst zich in een spectrum van kleuren. "Wit licht bestaat dus uit kleuren", bedacht hij en dat is de basis van veel daaropvolgende uitvindingen, waaronder bijvoorbeeld (lichtjaren later) de kleuren-tv en de camcorder.
Einstein, door 'andersom te denken', had geen zin om te wachten tot er een leuke vondst langs zou komen en forceerde het toeval. Hij gooide van alles bij elkaar en keek of er iets leuks ontstond. Daarmee heeft hij redelijke succesjes geboekt op het gebied van quantummechanica en de relativiteitstheorie.
Ik wil niet zeggen dat mijn vondst op één lijn valt met de ontdekking dat licht uit vele kleuren bestaat, laat staan dat het zich kan vergelijken met de successen van Einstein, maar het is een vondst, hoe miniem ook.
Gisteren deed ik per ongeluk een 'verkeerde' Expresscard in mijn Sony EX1 R, een kaartje dat ik 2 jaar geleden had gekocht voor mijn Sony EX1 als alternatief voor de peperdure S&S kaartjes. Dat kaartje bleek toen niet te werken. Ik gebruik het nu om SD-kaartjes in te laden.
Ik had het kaartje, inclusief Sandisk 16GB card, per ongeluk in mijn EX1 R gedaan, maakte wat opnamen en kwam er eigenlijk pas tijdens het inladen achter dat dit kaartje probleemloos zijn werk gedaan had. Wellicht dat Sony de deur heeft opengegooid naar alle mogelijke -goedkope- alternatieven voor de nog steeds kostbare S&S kaartjes? Het is geen Nobelprijs waardig maar ik wilde het toch even vermelden.

No comments:

Post a Comment