Tuesday, January 25, 2011

Een DSLR versus Panasonic AG AF-101



 De Panasonic AG AF-101 is de eerste videocamera die qua scherpte-diepte mogelijkheden in de buurt komt van de DSLR's. Ik ben erg enthousiast over mijn Canon 550D maar ben nog steeds huiverig om er -professioneel- mee op pad te gaan. Ik draai meestal alleen en het is al lastig genoeg om regie, camera, geluid, licht te doen en ook nog eens mensen op hun gemak te stellen danwel met ze te communiceren terwijl je met je spullen bezig bent.
Als ik zou gaan draaien met de 550D, moet ik me ook nog zorgen gaan maken of de camera niet gaat oververhitten (een bekend probleem bij DSLR's), moet ik nog een externe audiorecorder gebruiken om verzekerd te zijn van bruikbaar audio. (door Magic Lanteren hebben we de AGC wel 'gekilled' maar het blijft wel een consumenten minijack aansluiting), heb ik een extra monitor nodig en om die te voeden weer een extra accu of voeding, heb ik sowieso ook m'n rig nodig om alles op aan te sluiten en ga zo maar door. De lijst extra kabeltjes, batterijen en apparaatje wordt steeds langer, en als je één ding vergeet, ben je de ***. Begrijp je waarom ik een beetje huiverig ben?

Voila de Panasonic Ag AF101. Alle voordelen van een DSLR maar zonder de nadelen? Nou, het eerste nadeel is er al: de prijs. Die kan niet concurreren met een DSLR: 6000,- vs de 600,- van mijn Canon! Aan de andere kant: een DSLR alleen is niet genoeg om te draaien. Je moet er heel wat spulletjes bij kopen, zoals een rig, een audiorecorder, een monitor, een viewfinder, follow focus om hem bruikbaar te maken voor videoproductie. En dan nog heb je geen videocamera maar een opgedirkte fotocamera. Als dit jaar doorgaat zoals die begint, ben ik misschien wel een kandidaat voor de Panasonic. Maar eerst maar eens even wat materiaal bekijken. Philip Bloom heeft net een music video gemaakt met de Panasonic Ag AF-101. Oordeel zelf.


Turin Brakes: Ascension Day from Philip Bloom on Vimeo.

No comments:

Post a Comment