Saturday, January 29, 2011

Impuls aankoop: een prachtig setje lenzen


Op eBay deed ik een bod van 49,- op een Carl Zeiss Jena lensje en tot 2 seconden voor het einde van de veiling, ging het goed. Maar in de laatste seconde sprong het getal naar 50,- en was ik verslagen. Ik baalde want het was een leuk lensje voor een leuk prijsje. De beschrijving was ook zuiver en wekte veel vertrouwen. Bovendien bleek de verkoper in Amsterdam te wonen, net als ik, en kon ik de lens persoonlijk bekijken. Maar ja, achter het net gevist... Toch legde ik contact met de verkoper, omdat ik nieuwsgierig was naar de man en zijn spulletjes. Hij vond het kennelijk sneu dat ik de boot gemist had en bood me een ander lensje aan dat niet verkocht was op eBay, voor een schappelijk prijsje.

We maakten een afspraak en de verkoper bleek te wonen in een oude loods aan het water in Amsterdam-Noord. Er stond een heuse cockpit van een Dakota vliegtuig voor zijn deur en binnen bleek zijn werkkamer gevuld met vliegtuigonderdelen, oude camera's, kompassen, zwarte elektrische dozen met schakels en knoppen, en dat alles tot aan het plafond. Ook diverse statieven, oud en mooi en groot en op één van die statieven was een Gini-rig bevestigd: een kenner en vakgenoot!
We hebben een tijd gesproken over filmen en apparatuur en toen liet hij me een mooie setje Zeiss Jena/Meyer-Optik lenzen zien die hij als geheel wilde verkopen. Het setje was met veel liefde voorbereid om mee te filmen: het diafragma was traploos gemaakt en elke lens had een handgemaakte focus-ring. 6 lenzen, variërend van 20mm tot 135 mm. UV-filters en adapter-ringen zaten er al op. "Als ik dit setje koop, ben ik klaar", bedacht ik. Ik vertrouw deze man, hij heeft het voorwerk gedaan wat mij veel werk scheelt... Ik koop ze." En ik hoorde het mezelf zeggen. Hij was misschien net zo verbaasd als ik.


5 comments:

  1. Jeroen
    You lucky B
    Did the guy have any other things for sale, Statief,
    gini rig ETC.?

    GRZ Neal Den Haag

    mc_d82@hotmail.com

    ReplyDelete
  2. Sorry, Neal... But there's many good deals to be got on eBay, Marktplaats, Marktplaats Germany. If yoy know what you're looking for.

    ReplyDelete
  3. Hi Jeroen.
    If you find any more mega deals and you dont want them,Feel free to foward them on to me.
    cheers.

    PS; Looking forward to seeing some footage shot with that len collection.
    Are you going to make a video of the lense being tested. etc?

    Grz Neal

    ReplyDelete
  4. Hi Jeroen
    Have you tryed out the Zeiss lense's on your 550D yet?
    grz Neal

    ReplyDelete
  5. Haven't had the time yet. I'll definitely post footage when I have some!

    ReplyDelete