Sunday, January 16, 2011

Nieuwe test en vergelijking camerlampjes

In mijn eerste bespreking van de HDV-Z96 maakte ik me een beetje zorgen over de constante output van het lampje, eventuele 'knipper-verschijnselen' die het resultaat zouden kunnen zijn van een inferieur dimknopje.
Over de 'shootout' tussen een vijftal cameralampen, heb ik onlangs geschreven. De begeleidende video liet zien hoeveel licht de lampen produceren als je ze in het donker langs een muur schijnt. Zo kun je de intensiteit en de verspreiding van het licht beoordelen. Wat hij niet testte -en dat is toch wel essentieel voor een lampje- is hoe de lampjes zich gedragen als je ze constant laat branden, op volle kracht en gedimd. Ook liet hij niet zien hoeveel licht ze produceren in een normale interview-situatie, op zo'n 1-1,5 meter afstand.
Ik heb deze nobele taak op me genomen, met 3 van de lampjes die ook in de 'shoot-out' video waren opgenomen.
De lampjes hebben allemaal verse, volle batterijen gekregen en staan op ruim een meter van de muur 15 minuten constant te schijnen. De eerste 10 minuten op volle kracht en vervolgens nog 5 minuten gedimd, om te kijken of de dimmer goed werkt. Ik heb de tests 500% versneld.
Ik heb de test meerdere keren gedaan en heb geen 'knipperen' of 'flickeren' kunnen onderscheiden. Zowel op volle kracht als gedimd. Eventueel 'flickeren' kan toegeschreven worden aan zwakke batterijen. Een ander opmerkelijk resultaat is dat de CN-126 weliswaar meer LED's heeft en feller licht produceert dan de HDV-Z96, maar dat de spreiding van de laatste veel beter is. Maw, er is dus geen enkele reden om de CN-126 te kopen, ook al omdat ik hem eigenlijk te groot vind voor een cameralamp.


HDV-Z96, LitePanels Micro and CN-126 output test from Filmersblog.nl on Vimeo.

No comments:

Post a Comment