Sunday, February 6, 2011

Bye Sony Z1, hello Panasonic GH2?

Het ziet ernaar uit dat ik afscheid ga nemen van mijn Sony HVR-Z1U. De overstap naar volledig tapeloos is dan alweer een stuk dichterbij. Ik heb serieus zitten kijken naar de Panasonic AF 101 maar die is boven mijn budget op het moment. Maar Panasonic trekt wel, met die fantastische nieuwe 3/4 microchip. Ik heb veel gelezen over de DMC-GH2 en hem onlangs in mijn handen gehad. Het eerste was meer een genoegen dan het tweede. Waarmee ik bedoel dat de Panasonic functioneert als een pro maar voelt als een stuk speelgoed. Ik heb er heel kort mee gespeeld: de touchscreen focus-feature was wel erg leuk- of het ook zo goed werkt tijdens een echte klus is een tweede.

Er zitten natuurlijk wel fantastische features op dit mini-cameraatje. een nieuwe processor met 3 cores, bitrate van 24 mbps, Full HDMI out, lenzenkeus, spiegel-loos zodat je nu ook door de viewfinder kunt filmen, groot dynamisch bereik, cinema modus, touchscreen lcd met snelle autofocus natuurlijk, geen typische dslr artifacts, 1:1 cropmode en het lijstje gaat nog wel even door. Op EosHD staat een indrukwekkend artikel waarin de Canon 60D wordt gekleineerd naast de GH2. Op videogebied, welteverstaan. En daar gaat het mij om. Hééél verleidelijk.

3 comments:

  1. Jeroen, ik ben wel benieuwd hoe je het gebrek aan 25p gaat oplossen? Je hebt wel een 50i modus, maar die is helaas maar 17Mbps...

    ReplyDelete
  2. Er is toch 24P? Dat lijkt me geen probleem, zolang je het niet aan een TV-zender aanbiedt. En anders het is wachten op een hack of firmware update.

    ReplyDelete
  3. Ja dat is waar :-) precies de reden dat ik nog even aan de gh1 blijf hangen als mooie B camera. Hopelijk weet Tester13 snel wat moois te fixen voor deze verder perfecte camera!

    ReplyDelete