Monday, November 29, 2010

Mijn apparatuur: Canon HV 20

CANON HV 20: EEN JUWEELTJE
De HV20- toen ie uitkwam veroorzaakte dit juweeltje een kleine aardschok onder armlastige, onafhankelijke filmmakers en videoproducenten. Hij was -bijna- perfect: voor rond de 1000,- prachtig HDV beeld, 25p, handmatige focus en audio, alles kon je zelf instellen... behalve de belichting. Het diafragma was niet handmatig af te stellen. Maar al snel wist iemand een 'workaround' en was ook dat euvel verholpen.
Ik gebruik hem niet vaak maar als ik hem nodig heb, ben ik er heel blij mee. Als B-roll of point-of-view camera. Tijdens concert-registraties richt ik hem dan op de pianotoetsen bv, of op de trommels. Dan zit je glunderend in de montage met dat shot. Behalve als je statief op een oud, houten podium staat en de pianist op zijn toetsen rost alsof ie drummer is, zoals ik een keer meemaakte. De camera stuiterde zowat van het statief en het beeld zag eruit als een soort trillende pudding. Zwaarder statief? Meer afstand en inzoomen? Volgende keer verzin ik een 'workaround'.

No comments:

Post a Comment